Hajók

2011. november 24. - Címkék:

Sokak vágyálma egy csónak, egy hajó, amiből kedvükre pecázhatnak.
Ez, ha meg is valósul, akkor egy felfújható csónakban ki is merül. Persze azok is teljesenjók, főleg, hogy leginkább csak kisebb tavakon rakhatók vízre, és azok is csak elektromos hajtással.

A hatályos törvények nem engedik, hogy csak úgy motorral szerelt csónakba üljön bárki is.
Engedély, vizsga kell hozzá, amit szükséges rosszként kezelve kevesen vállalnak be.
Ez például Olaszországban nem így van, mert ott köbcentiben van meghatározva ki, és mit is vezethet, és egy szélvízen pöfögő kismotoros horgászladikot bárki elnavigálhat.

A mások nagy gát a csónakok terjedésében a pénztelenség, de erről inkább ne is beszéljünk…

Az óceán túloldalán ez is mint minden más, hatalmas biznisz. Rengeteg kisebb, nagyobb cég gyárt kimondottan horgászok számára csónakokat. Amit mi csak a tv-ben látunk, az náluk teljesen megszokott módja a
horgászatnak. Ott kell ahhoz verseny horgásznak lenni, hogy az ember megengedhessen magának egy ilyen hajót.

A márkákat épp úgy meg kell fizetni a hajóknál, mint ha autót venne az ember.

A legnagyobb gyártók népszerű modelljei konkrétan olyanok, mint ha az ember autót venne, mert az áruk is
annyi.
Ezért cserébe aztán olyan minőséget és kényelmet kapni, hogy soha többé nem akar kiszállni belőle aki kipróbálta.

Fürge, kecses, és praktikus hajótest párosul általában túl sok lóerővel, ami aztán bitangul hasít is a vízen, hozzáteszem ezeket erre találták ki. Vízre teszed, beindítod, és pár perc alatt eléred a horgászatra kinézett helyet.

Persze nem a sebességről szól mindez, hanem a praktikumról.

Jó tanács:
ha ilyen hajóba sodor a jószerencse, évszaktól függetlenül legyen nálad “védő ruha” mert a bőr nem marad rajtad, úgy szelik a vizet.

Nem arra használják ezeket a hajókat, hogy vagánykodva, ön mutogatóan zavarják mások nyugalmát, (mint mondjuk a Római parti hülye gyerekek) hanem haladnak, és pecáznak velük.
Arról nem is beszélve, hogy ahol a far vízzel veretik a partot, ott bíz halat aligha fogni.

A hajókban mindennek helye van. A botoknak, dobozoknak, ruhának, az egyéb felszereléseknek, és természetesen a halaknak is.
A hajók telis tele vannak tároló fakkokkal, amit aztán jól tele is lehet pakolni. Nem kell attól tartani, hogy minden ide oda fog csúszkálni, meg eltörik, elgörbül, kiesik… kompakt megoldások biztosítják, hogy minden
ott is maradjon ahová az ember teszi.

Több fakk csak a halak “kényelmét” hivatott szolgálni. Ezek természetesen vízzel feltöltött cellák, amiben víz keringtető mellett levegőztetőt is találni.

A fogás több órát, de akár egy egész napot is képes minden gond nélkül ellenni ezekben a tárolókban… persze ez halfaja válogatja.

Ha bent van az összes cuccunk, akkor indulhatunk is pecázni.

A fedélzet gyönyörű és esztétikus. A borítása leginkább a szőnyegpadló tapintásához hasonlít, de persze nem az. Spéci borítás ami nem rohad be, és nem is büdösödik.
Ellenáll a víznek, a napsütésnek, és nem kell attól félni, hogy belecsúszol a vízbe, mert persze csúszás mentes a felület.

Az ülések alapjában véve nem arra valók, hogy csak úgy ücsörögjön benne az ember egy könyvel a kezében, hanem funkcionálisak, mint minden. Ennek ellenére azért egyáltalán nem rossz rajtuk ülni, mert alaposan párnázottak.

Amikor odalépnek, vagy inkább odatolnak a hajónak, akkor érezni igazából miért is jók ezek a székek. A sofőr és az utas belelapul, megtalálja a helyét az addig kicsit kényelmetlen ülőkében.
Értelmet nyernek az oldal támaszok, és a kapaszkodók.
Szinte minden elektronikával van meg spékelve. Az indítás, a motor fel és le engedése, a levegőztető, és vízcserélő rendszer, a navigáció, radar rendszer
stb…

Igazából innentől kezdenek eltérni egymás-tól a modellek. Innen jönnek
azok a felsze-relések, amik fullextrássá teszik a hajókat. A navigáció, a halradar rendszer, és persze a villanymotorok, mert hogy többet is szoktak rájuk rakni.

Olykor a komolyabban felszerelt csónakok olyanok mint egy pilóta fülke, kijelzők gombok, kapcsolók….

A talán legszebb és leginkább irigyelt berendezés a lábbal irányítható elektromos motor rendszere. Dobjuk a csalit, szemmel keressük a legjobbnak ígérkező helyet, és persze mindeközben lábbal irányítjuk a hajót magát.
Nem kell lepakolni, hátraszaladni, hogy a homokpadra futást elkerülje a hajó.
Csak a megfelelő érzékelőre kell taposni, és a hajó máris reagál. Gyakorlatilag egy taposó joystick az egész.

Annyi radart és kijelzőt szerelnek be amennyit csak meg tud fizetni a megrendelő. Az orrba, a kormány mellett és a hajó hátsó részébe is dukál egy-egy, ami nem feltét-lenül fényűzés, mert a hajótest méretétől függően, van 2-3, de 5-6 személyes hajó is. Ekkora “legénységhez” azért elkél néhány kijelző, mert elég furcsa lenne ha mindenki ugyanazt a monitort akarná nézni peca közben.

A hajók egyensúlyának megtervezésére külön figyelemet szentelnek. Nagyon alacsony súly pontjuk, nehéz őket megbillenteni. Nyugodtan sétálhatunk fel alá, akár az egyik oldalról szökkenhetünk át a másikra, a stabilitása alig változik.

A pecázást segítendő mobil “bárszékek” is helyet kapnak a hajókon.

Ezek elől az orrban és a hajó farában találhatóak. A gyakorlatban ezek nem is székek, hanem inkább támasztékok.
Nekidőlve sokkal kevesebb erőfeszítést igényel a hajóban való állás. Nem kell folyton a saját súlypontunkat és a víz mozgását összehangolni. Ezek természetesen egy mozdulattal ki be szerelhetők, így utazás közben nem takarják ki a kapitány látó terét.

Mivel néhány évtizede gyártják ezt a típusú horgász hajót, így nyugodtan mondhatjuk, hogy egy kiforrot és jól kitalált rendszert kínálnak a vásárlóknak…

Egyetlen hátulütője a hajóknak, az ára.

Komoly számokkal kell dobálóznia annak, aki egy ilyen fullextrás vízi járgányt akar.

Egy valamire való darab, két-három Suzuki árába is belekerül. Persze az ár
elég sok mindentől függ. Mekkora a hajótest, hány köbcentis motort szerelnek rá, milyen elektronikával, navigációval, vagyis épp úgy van, mint ahogy az autóvásárlásnál megszokhattuk. Alap ár ennyi, és az extrákért perkálni kell.


Márkák

Nitro
www.nitro.com

Ranger
www.rangerboats.com

FisherBoats
www.fisherboats.com

TritonBoats
www.tritonboats.com

ProCraft Boats
www.procraftboats.com

Crestliner
www.crestliner.com

StrokerBoat
www.strokerboats.com

Legend Boats
www.legendmarine.com

Duro Boat
www.duroboat.com

TritonBoats
www.tritonboats.com

Bullet Boats
www.bulletboats.com

Lundboats
www.lundboats.com